S čím podnikať? Nápad vs. exekúcia

Premýšľate, s čím podnikať? Keď sa bavím s ľuďmi, ktorí by chceli podnikať, ale nikdy to neurobili, často počúvam: „Potrebujem prísť s nápadom na nejaký produkt, ktorý tu ešte nie je.“ alebo „Hľadám dieru na trhu, potrebujem nájsť niečo, kde nie je konkurencia.“ Je to skutočne ten správny prístup?



Veď je to ale predsa úplný nezmysel. Vymyslieť niečo nové, prevratné alebo geniálne sa podarí raz za dekádu, to by nepodnikal nikto. Navyše z histórie jasne vieme, že pionieri, ktorí prišli s novinkou a tvorili trh, boli zožratí konkurentom, ktorý sa pozrel na ich riešenie a jednoducho ho urobil lepšie. A v poslednej vete je ten vtip.


S čím podnikať? Extrémny príklad odvahy Mate Rimac


Môžete si vybrať zabehnuté odvetvie, kde je veľká konkurencia, a jednoducho niečo robiť lepšie. Dajme si jeden extrémny príklad. Pozrite sa na borca menom Mate Rimac, chorvátsky nadšenec a podnikateľ, ktorý sa pred rokmi rozhodol, že začne robiť superšporty a bude konkurovať Lamborghini, Ferrari alebo Aston Martinu.


Zo začiatku samozrejme výsmech, na tom trhu nemožno uspieť, je to samovražedná misia, veľkí hráči ťa nepustia k ničomu, si bez šance. Na reči nedbal a začal v garáži. A dnes? Jeho firma sa volá Bugatti-Rimac, má totiž joint venture s Porsche.


Skutočná podstata podnikania


Podnikanie nie je o premýšľaní, s čím podnikať, ani o nápade a hľadaní svätého grálu. Podnikanie, stratégia podniku je predovšetkým o exekúcii. O vytrvalosti. O spaľujúcej túžbe to doviesť do úspešného konca. O odriekaní a disciplíne. Uspieť v ňom môže každý, kto naozaj chce a dá tomu všetko.


Čo sa stane, keď dáte nakrájanú cibuľu na studenú panvicu? Nič. Vôbec nič.


Podobné je to s ľuďmi, ktorí sa snažia v biznise niečo rozbehnúť, dokázať, vybudovať. Alebo udržať. Pokiaľ vám nehorí srdce, nemáte víziu, je to ako s tou cibuľou na panvici.


Inšpirácia od T. A. Edisona a M. Faradaya


Trošku mi to pripomína slová T. A. Edisona: ‚‚Našou najväčšou slabinou je rezignácia. Najistejšou cestou k úspechu je vždy ďalší pokus.‘‘


Edison si slová požičal najskôr od M. Faradaya, ktorý hovoril niečo v podobnom duchu: ‚‚Kľúčom k úspechu je pokus. Nie jeden pokus. Ale tisíckrát opakovaný pokus. Pokus, ktorý prešiel tisíckrát kľúčovým výsluchom.“


Tak je to. Tých „držkopádov“ je a bude v biznise vždy dosť a dosť.


Neistá budúcnosť podnikania


A dnes? Pre mnohých je to o to ťažšie, pretože majú pocit, že bojujú proti veterným mlynom. Ale ak máte víziu a horí vám pre to srdce, vždy urobíte ďalší pokus. Pretože ste presvedčení, že tá vynaložená energia stojí za to.


Pred pár dňami som videl zaujímavé poňatie úvahy nad tým, čo by dnes robil T. Baťa. Odpoveď bola síce jednoduchá, až dráždivá, ale toto všetko začína: ‚‚Mal by jasnú víziu, ako ďalej.''


Vízia pre malé a stredné české firmy


My v JPF máme víziu pre množstvo malých a stredných firiem v SR. A cez všetky komplikácie a problémy ju postupne napĺňame.


Podnikanie nie je len o nájdení revolučného nápadu alebo objavení diery na trhu. Skutočným kľúčom k úspechu je schopnosť vykonať prácu, vytrvalosť a odhodlanie. Aj keď nové nápady a inovácie sú dôležité, je možné dosiahnuť úspech aj v už zavedených odvetviach. Skôr než premýšľať, s čím podnikať, sa zamerajte na to, ako to robiť lepšie as väčším zápalom ako ostatní.



Ste presvedčení, že tá vynaložená energia stojí za to? Poďme váš podnik posunúť ešte vyššie.

 

Kontaktujte nás.