Vzdelávanie a vývoj zamestnancov

V modernom podnikaní nie je priestor na stagnáciu. Rast a konkurencieschopnosť sú závislé od schopnosti firmy neustále sa vyvíjať a zdokonaľovať. Investície do vzdelávania a vývoja zamestnancov sú nutnosťou.


Počul som zaujímavú myšlienku, asi ju poznáte. Kto vie, buduje vlastnú firmu, kto nevie, školí ostatných. Ja s tým nesúhlasím. Predstavte si učiteľku, ktorá nevie spočítať ani 5 + 5, ale učí deti v škole súčty, násobenia, odčítania atď. To jednoducho nejde. Podľa mňa len ten, kto vie, môže učiť. V opačnom prípade nejde o učenie, ale o podvod. Keď neviete a učíte, podvádzate.


Management zmien: Verte ľuďom vo vnútri firmy

Ako na manažment zmien? Vo svete podnikania sa často stretávame s tlakom na rýchle a radikálne zmeny. Avšak, skúsenosti nás učia, že rýchle zmeny môžu prinášať skôr problémy ako úspech.


Manažment zmien často leží v dôvere v ľudí vo vašej firme a postupné zdokonaľovanie fungujúceho.


Podnikanie z pláže: Realita za trendy fotkami

Podnikanie z pláže, tá romantická predstava spojená s ginom v ruke a počítačom na kolenách, láka mnoho ľudí. Avšak, je to skutočne možné, alebo ide skôr o ilúziu?


Realita digitálnych nomádov


Podnikanie z pláže nám stále nevymrelo. Však už ste to určite aj na LinkedIn videli. Muž alebo žena leží na pláži, v jednej ruke drží gin s tonikom av druhej ruke počítač. Proste buržoázna póza, ktorá má dokladať úspech. Pritom títo ľudia väčšinou nie sú žiadni podnikatelia, ale digitálni nomádi, ktorí si mesačne zarobia maximálne sto alebo stopäťdesiat tisíc a väčšinu z toho minú za svoj nákladný životný štýl, takže im vo finále nič nezostane.


S čím podnikať? Nápad vs. exekúcia

Premýšľate, s čím podnikať? Keď sa bavím s ľuďmi, ktorí by chceli podnikať, ale nikdy to neurobili, často počúvam: „Potrebujem prísť s nápadom na nejaký produkt, ktorý tu ešte nie je.“ alebo „Hľadám dieru na trhu, potrebujem nájsť niečo, kde nie je konkurencia.“ Je to skutočne ten správny prístup?


Krízová komunikácia a ako ju zvládnuť

Krízová situácia = stratégia, opatrenia a tiež krízová komunikácia. Majitelia firiem sa ma občas spýtajú, ako majú ľuďom vysvetliť, že teraz jednoducho musia urobiť určité kroky, ktoré sa im veľmi páčiť nebudú.


Čo má najväčší vplyv na obrat firmy

Posledné 3 roky každý rok rásť cez 50% v obrate firmy. Zatiaľ čo ostatné firmy v rámci konkurencie stagnujú či rastú mierne, táto firma váľa. Klient s nami chce spolupracovať, aby sme priniesli do riadenia firmy stabilitu a systém.


Keď sa s ním bavím o tom, v čom tkvie tajomstvo jeho úspechu, odpovedá veľmi pragmaticky:


Zdravá firemná kultúra

Zdravá firemná kultúra aneb budovanie silnej firmy

‚‚A pán Jemelka, čo je to teda tá zdravá firma, o ktorej stále hovoríte?“ Firma samozrejme netrpí žiadnymi vonkajšími chorobami, ako je chrípka alebo angína. Firma trpí najviac tým, keď má zlých ľudí. Potom nie je zdravá, ale chorá.

Leadership v praxi

Leadership v praxi: Zodpovednosť, pokora a inšpirácia

‚‚Keby som bol na svojich ľudí vo firme taký prísny ako na seba, pán Jemelko, nikto by vo firme nepracoval.‘‘ Začínali sme spoluprácu s maloobchodnou spoločnosťou s 1 000 zamestnancami a na konci dňa zazneli tieto slová. Zaujalo ma to natoľko, že som sa majiteľa spoločnosti pýtal ďalej: čo tým myslí, ako vlastne začínal a aký je jeho každodenný život dnes? Aby som mu lepšie porozumel.


Keď skončil svoje rozprávanie, sedel som ticho, s vedomím, že sa ešte mám veľa čo učiť, as veľkým rešpektom mu hovoril: ‚‚Klobúk dole.'' Mávol rukou na znamenie, že o také pochvaly nestojí.


Delegovanie. Inak to nepôjde

Delegovanie môže byť na začiatku náročné, ale je nevyhnutné. Prečo tak často počúvame alebo čítame o podnikateľoch, ktorí vyhoreli? Podľa môjho názoru je to preto, lebo to nie sú podnikatelia, ale prezlečení manažéri, ktorí jednoducho a jednoducho nevedia delegovať.


2 tipy, ako riadiť firmu

Existuje mnoho spôsobov, ako riadiť firmu. Závisí to od mnohých faktorov. Na osobnosti zakladateľa (zakladateľov), na veľkosti spoločnosti, na aktuálnych výzvach alebo problémoch, ktoré v súčasnosti rieši, atď. Prečo je dôležité vnímať ju nielen ako organizáciu - ale aj ako spoločenstvo ľudí?

Executive interim manager

Z času na čas dostávam otázku: ‚‚Prečo by som mal platiť JPF? V čom je to lepšie, ako keby som si najal sólistu?‘‘


Sólista verzus executive interim manager JPF

Sólisti sú určite fajn, niektorí z nich sú dokonca zruční, problém je v tom, že si prácu hľadajú aj sami a potom často skočia po dobrej príležitosti, aj keď vedia, že nie je pre nich úplne vhodná. Nie je práve jednoduché preskočiť zo služby do výroby, najmä ak sú úplne odkázaní sami na seba.

Akvizícia firmy: kedy je ten správny čas?

Náš fond súkromného kapitálu v súčasnosti dostáva zvýšený počet otázok od majiteľov, ktorí by chceli ponúknuť svoju spoločnosť na prevzatie. Na väčšinu týchto prípadov nereagujeme. Ale jedna téma sa opakuje: píšu v najmenej vhodnom čase.


Najlepšie je predať spoločnosť, keď ju vôbec nepotrebujete. Keď všetko vyzerá ružovo a vaša spoločnosť stále rastie. Keď musíte predať, pretože nevidíte iné riešenie, zvyčajne to nedopadne veľmi dobre.

Úspešný obchodný manažér

Ako sa stať úspešným obchodným manažérom? Čo predáva? Dobrá cena alebo kvalitný výrobok? Obchod sa ťažko učí, myslím si, že človek sa v ňom môže stať len takým dobrým. Kľúčom je mať dar od Boha a ešte o jednej veci vám chcem dnes povedať.


Nedávno som vo svojej firme rokoval s dvoma potenciálnymi klientmi. Nezačali spolupracovať a ja som zisťoval prečo. Ukázalo sa, že dramaticky zaspali našu dohodu. Pretože naozaj nestačí mať perfektné referencie, konkurencieschopnú cenu alebo dobre spracované materiály. 

Ako začať podnikať

Mnohé spoločnosti zakladajú ľudia, ktorí sa vypracovali vlastnou tvrdou prácou a sú špičkovými odborníkmi vo svojom odbore. Často ide o technicky orientovaných ľudí. Nie sú to však podnikatelia v pravom zmysle slova.


V skutočnosti pravý dôvod, prečo zakladajú firmu, má zvyčajne len málo spoločného s podnikaním. Títo majitelia malých podnikov majú zvyčajne zamestnanecké myslenie. Podnik pre nich nie je firma, ale miesto, kam chodia pracovať.

Personálny manažment: výkonnosť a spokojnosť

Riadenie ľudských zdrojov je umenie pochopiť potenciál zamestnancov a ponúknuť im príležitosti na rast. Dostal som otázku, na ktorú nie je ľahké odpovedať: ‚‚Pán Jemelka, ako dostať zo svojich ľudí maximum bez toho, aby ste im ublížili?‘‘


Neexistuje na to žiadne diktátum alebo rokmi overený postup. Treba to jednoducho vyskúšať. Často skúšam človeka v jednej polohe a on mi pod rukami doslova rozkvitne na niečo úplne iné. Vo všeobecnosti však platí, že potenciál človeka musíte otestovať, ako najlepšie viete.

Platobná neschopnosť spoločnosti: čomu sa vyhnúť?

Kontaktoval ma jeden pán s otázkou, či ‚‚robíme‘‘ aj spoločnosti v platobnej neschopnosti. Odpovedal som mu, že to nie je náš predmet činnosti. Zveril sa mi, že si prešiel insolvenciou jednej spoločnosti. Myslím si, že jeho príbeh a skúsenosti môžu pomôcť niekomu inému urovnať si myšlienky.

Prevod firmy je pre mnohých majiteľov nepredstaviteľný

Operatívne riadenie JPF v Českej republike som odovzdal našim trom manažérom. Spoločnosť teraz vnímam ako dieťa, ktoré vyrástlo z detských firemných chorôb, dospelo, osvojilo si hodnoty, získalo sebavedomie a je schopné slobodne a zodpovedne fungovať. Vybudovať niečo, čo je úspešné a čo je schopné fungovať dlhší čas aj bez vás, je skvelý pocit.

Ako na krízový manažment

Ocitli ste sa v situácii, keď je ohrozená finančná stabilita vášho podniku, a premýšľate, ako riadiť svoj podnik v kríze?


Úver nie je riešenie

Najhoršie, čo môžete v zúfalstve urobiť, je vziať si pôžičku, pretože vám niekto dlhuje peniaze. Neverili by ste, ako často sa to stáva. Urobte všetko, čo je vo vašich silách, aby vaši zákazníci platili svoje dlhy načas. Úver môže na prvý pohľad vyzerať ako lákavé riešenie, ale je veľmi pravdepodobné, že vám spôsobí ďalšie finančné problémy.

Šéf verzus leader: Rozdiel je vo vízii, energii a morálnych hodnotách

Rozdiel medzi šéfom a leaderom sa na prvý pohľad môže zdať ako jemná nuansa, ale v skutočnosti ide o zásadný rozdiel v prístupe k vedeniu a motivácii tímu. V dnešnom svete, kde sa zdá, že vedúcu pozíciu môže zastávať ktokoľvek, je dôležité pochopiť, čo odlišuje skutočných leaderov od obyčajných šéfov. Ako sa stať leaderom a inšpirovať ostatných k úspechu?

Krízový management: prečo je záchrana firmy na vlastnú päsť ako operácia srdca „urob si sám“

Predstavte si, že máte vážny problém so srdcom a vašou jedinou nádejou na jeho záchranu je operácia. Priložili by ste si skalpel k hrudi sami? Pravdepodobne nie.


A predsa, keď sa podnikatelia ocitnú v podobnej situácii so svojou firmou, často volia prístup "urob si sám" - aj keď sa dostanú do problémov, na ktoré sami nestačia: „Som líder, je to moja zodpovednosť, nemôžem si dovoliť požiadať o pomoc. Čo by si o mne mysleli moji zamestnanci? Čo by povedali ostatní? Naša spoločnosť prežila mnohé výzvy, prežije aj túto.“



Tak ako je lepšie zveriť svoje srdce do rúk skúseného lekára, ktorý zachránil mnoho životov, je múdre vyhľadať pomoc odborníkov na riadenie spoločnosti. Čo je kľúčom k úspešnému krízovému riadeniu?

Cashflow: 6 tipov pre stabilitu vášho podniku

Cash flow alebo peňažný tok nie je prázdny finančný pojem, ktorým by sa mali zaoberať len ekonómovia. V skutočnosti je na ňom založený úspech, či už hovoríme o veľkej alebo malej firme. Cashflow je životnou silou vášho podniku. Tu je 6 tipov, ako chrániť cashflow vašej spoločnosti a nenechať ju vykrvácať.

Krízový manažment: Pevná ruka v časoch neistoty a výziev

Keď sa vaša spoločnosť dostane do krízy, najdôležitejšie je nezložiť sa. Prednedávnom ma zavolali na pomoc podnikateľovi, ktorého spoločnosť sa ocitla v problémoch. Sedel som s ním za stolom a videl som pred sebou veľmi nervózneho človeka. Vybudoval spoločnosť z nuly na obrat takmer 200 miliónov, čo sa podarí len málokomu. Teraz však okrem iného prišiel dramatický nárast cien materiálov a iných vstupov, a s tým prišli veľké ťažkosti.

Ako začať podnikať a uspieť? Praktické kroky a odporúčania

Ľudia sa ma často pýtajú, AKO začať podnikať. Je to zdanlivo jednoduchá otázka, ktorá však skrýva zložitý svet rozhodnutí, stratégií a nečakaných prekážok. Nedávno k nej pribudla druhá: "Je rozumné začať niečo teraz „v kríze“?.

Dobrý leader - tajomstvo úspechu projektu

Strácate sa v rôznych teóriách vedenia a hľadáte niečo, čo naozaj funguje? Máte pred sebou náročný projekt a premýšľate, ako ho celý zvládnete a zároveň si udržíte tím? Poďme sa na chvíľu ponoriť do hlbokých vôd vedenia a odhaliť, čo znamená byť skutočne efektívnym lídrom.

Delegovanie: nevyhnutná súčasť úspešného podnikania

Každý, kto má aspoň jedného spolupracovníka, by sa mal naučiť delegovať. Aké sú výhody delegovania pre manažéra, pracovníkov a celú spoločnosť? A čo delegovať a čo už nie?

Hra na spasitele

Někteří majitelé firem si hrají na spasitele a zaopatřovatele a říkají mi: „No to víte, já musím uživit 50 lidí…“. Ne, nemusíte. Vaším úkolem není uživit co nejvíce lidí, vaším úkolem je řídit firmu generující zisk. 👇

Nespokojenost klienta

Po skončení pracovního dne vyjel náš interim z firmy klienta a za pár minut mi přišel email od majitele, že spolupráci s námi končí. Byl poslední den v měsíci a ve smlouvě máme, že pokud klient není spokojen, nemusí fakturu za poslední měsíc platit. To mi přijde fér. 👇

Plánování a vize

Spousta lidí mi říká, že příliš řeším dlouhodobé plánování a vizi. Když ale chcete hrát NHL, stane se to tak, že se do něj jednoho dne propadnete nebo cesta k němu začíná ve 4 letech, kdy se poprvé postavíte na led? 👇

Slevy

„Dostali jsme se do krize, tak jsme se rozhodli nakopnout prodeje slevami.“ A já si v duchu říkám: „A vykopat si ten hrob ještě větší.“ ⛏️

Slevy jsou v drtivé většině případů špatný krok. Slevit můžete, pokud jste vzhledem k cenám na trhu předražení nebo pokud potřebujete nárazově zlepšit příjem.

Pan K. byl nejlepší obchodník

 Přinášel firmě největší část businessu. Majitel na něj nedal dopustit. Byl nedotknutelný, ale toxický…

Tak už to zkrátka někdy bývá. Člověk s perfektními výsledky, ale osobnostně zcela mimo. Náš pan K. měl totiž v oblibě šířit kolem sebe dusnou atmosféru, sabotovat jakýkoliv pokus o změnu a tvrdě šikanovat ty, kteří si s ním v minulosti dovolili nesouhlasit. Teď už raději souhlasili všichni, protože se stal názorovou „autoritou“ a ostatní se ho báli. ❌

Ve 40 do důchodu

Vždycky, když čtu, jak někdo chce rozjet business a jít ve 40 do důchodu, musím se smát. To nejsou podnikatelé, to jsou snílci. Orel lítá, ryba ve vodě plave a podnikatel podniká. A rozhodně nikdy nesnese, že by se zastavil a přestal tvořit. A víte proč? Protože o prachy tu zkrátka až tolik nejde. 👇

Příklad

Někdy se zaměstnanci snaží firmu zachránit navzdory vrtošivému majiteli, který ji táhne ke dnu. Příklad z praxe: zákazník si při nakládce zboží dovolil zaparkovat na místě pana majitele. Když pan majitel přijížděl do firmy a viděl, co ten „zlotřilý“ zákazník provedl, vyskočil z auta a seřval ho na tři doby. A servítky si rozhodně nebral. ❌

Nejlepší partner

Správný interim manažer má být majiteli tím nejlepším partnerem. To ale ani náhodou neznamená, že mu má ve všem přitakávat. Naopak, často mu musí velmi výrazně oponovat, zvlášť ve finančních rozhodnutích.

Majitel vám řekne: „Koupím stroj za deset milionů.“ A vy oponujete: „Jedete na jednu směnu, stroje máte tři nevyužité, k čemu vám bude další?“ Může to znít až absurdně, ale tyto věci se zkrátka běžně dějí. Takové nákupy kromě toho, že zatíží cashflow, nic nepřinesou. ❌

Tři typy

Když přijdeme do firmy, čekají na nás většinou tři typy zaměstnanců. Skupina první nás vítá jako zachránce v pohádce Lotrando a Zubejda, jsou většinou sami z majitelů nešťastní a vítají jakoukoliv změnu. Jsou velmi schopní a mají chuť do smysluplné práce.

Skupině druhé pracovně říkám komparz. 😀 Koukají na nás jako na nějaké exoty a čekají, co z toho vypadne. Nikdy se proti nám nevymezí, pracují do výše své mzdy a vše je jim šumák.

Postavili jste se někdy čelem před 60 rozzuřených lidí

Já ano, a taky jsem to docela slušně odnesl. Tenhle příběh je už hodně let starý, přesto si na něj čas od času vzpomenu. 👇

To jsme byli ještě maličká firma a já makal od nevidím do nevidím. Neměl jsem ještě kvalitní lidi a bylo toho prostě moc. Měl jsem na starosti strojírenskou firmu, ve které majitel vůbec nezvládal komunikaci s lidmi.

Citát

,,Ať už si myslíte, že to dokážete nebo nedokážete, vždycky máte pravdu.“ Tímhle citátem Henryho Forda bych asi nejrychleji odpověděl na otázku, kterou jsem nedávno dostal. Totiž, zda je možné podnikat a zároveň mít spokojenou rodinu. 👇

Proč tak často slyšíme nebo čteme o podnikatelích, kteří vyhořeli

Dle mého názoru je to tím, že se nejedná o podnikatele, ale o zakamuflované manažery, kteří prostě a jednoduše neumí delegovat.

Začnou podnikat a mají myšlení workoholika. Myslí si, že aby vydělali peníze, musí se prostě absolutně strhat. Najmou si pár lidí a když zjistí, že nejsou tak výkonní jako oni, začnou všechno dělat za ně. Mají pocit, že jen proto, že oni to dokážou udělat nejlépe, musí to zařídit sami. ❌

Spolupráce ve firmě

Majitelé firem, se kterými spolupracujeme, mají někdy velký problém rozloučit se s lidmi, kteří je táhnou dolů, jenom proto, že už jsou ve firmě dlouho a jsou loajální. Říkám jim, tenhle člověk dělá výkon 5 z 10, ale my teď potřebujeme zabrat, potřebujeme člověka, který bude dělat 10. 💪

Postup

Tenhle postup mě nepřestane fascinovat. Přijde krize nebo covid a první, co průměrná firma udělá, je, že oseká náklady na marketing. Obchod často vůbec nemá, takže defacto spoléhá na to, že její produkt zákazníci nějakým magickým způsobem přece jen najdou. To se ale nestane. Dobrý produkt je vám bez marketingu k ničemu. 

Fascinuje mě, když se někdo vypracuje z 0 až na vrchol

U jednoho takového příběhu jsem byl osobně přítomen a rád bych se s vámi o něj podělil.

Neskutečně chlastal. 🍺 Pracoval na pozici řadového dělníka v jedné z firem, které jsme pomáhali dostat se zpět na nohy. Tvrdě dřel, ale díky svému nešvaru byl všem spíše pro smích. Něco jsem v něm ale tehdy viděl. A potřeboval jsem zjistit, co to je.