Krízová komunikácia a ako ju zvládnuť

Krízová situácia = stratégia, opatrenia a tiež krízová komunikácia. Majitelia firiem sa ma občas spýtajú, ako majú ľuďom vysvetliť, že teraz jednoducho musia urobiť určité kroky, ktoré sa im veľmi páčiť nebudú.



Krízová komunikácia: ako zamestnancom vysvetliť ťažké rozhodnutie?


Na to predsa ale nie je možné použiť nejakú poučku alebo dať rýchly návod. Takto povrchne to riešiť nemožno. Všetko sa odvíja od toho, aký máte so svojimi ľuďmi vytvorený vzťah. Ak s vami ľudia ťahajú za jeden povraz a máte firemnú kultúru založenú na maximálnej otvorenosti, tak oni na vás v recesii nebudú pozerať ako opice, ktoré práve spadli zo stromu a netušia, čo sa vlastne okolo deje.


Úloha lídra v krízovej komunikácii


Nebudete im musieť zložito objasňovať, prečo teraz musíte urobiť to či ono, naopak, možno im to nebudete musieť vysvetľovať vôbec. Toto všetko ide vždy od hlavy: „The boss is the key.“ Ak je líder človek, ktorý sa o svojich ľudí stará, tak oni pochopia, že je občas potrebné zaťať zuby av kríze ho podporí.


Ak je to technokrat, ktorý sa navyše často správa k svojim ľuďom bez úcty, tak mu žiadny naleštený štýl komunikácie aj tak nepomôže. Starajte sa o svojich ľudí v dobách dobrých a oni vás nesklamú v dobách zlých.


Úprimnosť vo firme: Budovanie dôvery a lojality


Ako veľmi ste k sebe vo firme úprimní? Aký je váš šéf? Dokážete mu povedať pravdivú spätnú väzbu bez zbytočných príkras a prešľapovania?


Ja vždy v JPF ľudí učím, aby mi hovorili veci, odpustite mi ten termín, tzv. na plnú hubu. Načo by mi bolo, keby som okolo seba vytvoril armádu yesmanov, ktorí by väčšinu pracovného dňa trávili tým, že by mi pochlebovali a skrývali by predo mnou všetky negatívne informácie? To by sa mi tá firma dávno rozpadla.


Ocenenie odvahy: Podpora a uznanie zamestnancov


Pred časom som mal naozaj tvrdú diskusiu, ktorá mi trochu vyrazila dych, ale bol som za to rád. Ja si veľmi cením lojalitu, a tá sa neprejavuje falošnými komplimentmi, ale napríklad tým, že vám vaši kľúčoví ľudia včas povedia aj veci, ktoré sa jednoducho nehovoria pekne.


Ono je to chvíľku nepríjemné, ale keď je to vonku, máte šancu s tým niečo robiť. Len tým, že budete otvorene čeliť nepríjemným záležitostiam a snažiť sa ich čo najskôr zmeniť k lepšiemu, sa môže vaša firma rozvíjať a rásť.


Buďte teda vďační vašim ľuďom za osobnú odvahu. Že sú schopní vám priamo pozrieť do tváre a povedať vám pravdu. A pochváľte ich za to. Nie je to totiž štandardom.


Dôležitosť krízovej komunikácie


Krízová komunikácia nie je len o slovách, ale o dôvere a vzťahoch vo firme. Kľúčovú úlohu v budovaní tejto dôvery zohráva líder. A rovnako tak v budovaní prostredia, kde je úprimná komunikácia štandardom. Základom pre úspech v krízových situáciách sú otvorenosť a schopnosť prijať aj negatívne správy.



Ocitá sa vaša firma v kríze? Pomôžeme vám. Kontaktujte nás.