Dobrý leader - tajomstvo úspechu projektu

Strácate sa v rôznych teóriách vedenia a hľadáte niečo, čo naozaj funguje? Máte pred sebou náročný projekt a premýšľate, ako ho celý zvládnete a zároveň si udržíte tím? Poďme sa na chvíľu ponoriť do hlbokých vôd vedenia a odhaliť, čo znamená byť skutočne efektívnym lídrom.

Leader je vždy "in"

Sám som natoľko presvedčený o sile dobrého lídra, že keď sa ma raz jedna redaktorka opýtala na tajomstvo „úspechu" našej spoločnosti v projektoch, povedal som jej, že základom každého výsledku, zmeny, dokončeného projektu atď. je dobrý leader. Takýchto ľudí dodávame do spoločností našich klientov ako riaditeľov. Potom ide všetko oveľa ľahšie. Nie je to také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. 

Všimli ste si, že ľudia, ktorí vedú iných ľudí a celé firmy, sú tak trochu ako včely alebo mravce? Sú neuveriteľne pracovití a usilovní. Nikdy nestrácajú čas - pracujú, konajú, učia sa, čítajú, píšu, sebazdokonaľujú sa, tvoria. Neustále, možno nevedome, študujú praktické aspekty života. Skúmajú, čo je funkčné a účelné a čo nie, čo vedie k výsledkom a čo nie.

Nemyslím si, že väčšina lídrov niekedy začínala s tým, že sa nimi chce stať. Svoju generáciu však doslova „prevychovali“ a v mnohých prípadoch sa stali inšpiráciou a hnacím motorom pre ostatných. Preto sú dnes tam, kde sú.

 

Mali by podnikatelia skutočne slúžiť svojim zamestnancom?

Šéf, ktorý slúži svojim ľuďom (servant leader), je síce populárny slogan dnešnej doby, ale vôbec nie je nový. Koniec koncov, prototypom slúžiaceho vodcu bol sám Ježiš. A ak sa nevrátime tak ďaleko do histórie, čo Baťa?

Ten jasne povedal, že hlavnou úlohou podnikateľa je zjednotiť záujmy podniku so záujmami ľudí v ňom, aj keď sú spočiatku značne odlišné. Ak sa budete o svojich ľudí od začiatku starať a zaujímať, verte, že to ocenia a odmenia sa vám dobrým pracovným výkonom a lojalitou. Začnú sa o vašu firmu zaujímať a budú ju brať za svoju.

Rovnako tak, ak urobia chybu a vy im za to nestrhnete hlavu, budú to nesmierne oceňovať. Poznám príbeh podnikateľa, ktorého generálny riaditeľ urobil chybu, ktorá viedla k strate miliónov dolárov. Prevzal zodpovednosť, ospravedlnil sa majiteľovi a podal výpoveď. Majiteľ ju pred ním roztrhal a povedal: „Práve si kúpil najdrahšie školenie v histórii našej spoločnosti. Postarajte sa, aby sa táto chyba už nikdy neopakovala.“

Ľudia vo firme tu nie sú na to, aby vám slúžili. Vy ako vedúci by ste mali slúžiť im.

 

A čo ma naučilo byť lídrom?

Nuž, predovšetkým neuveriteľnú trpezlivosť s ľuďmi. 😃

V mojich začiatkoch som si kládol otázky typu: „Ako to mohol tak pokaziť? Robí mi to naschvál? Nie je predsa možné, aby urobil niečo také hlúpe?"
Áno, ľudia naozaj dokážu urobiť veľa vecí, ale v drvivej väčšine prípadov to určite nerobia naschvál. Všetci robíme chyby a niekedy nám jednoducho ujde niečo, čo by sme rozhodne nemali. Taký je život.

Takže namiesto kladenia takýchto otázok mi pomáha pristupovať ku všetkému pokojne a s odstupom a nebrať si veci príliš osobne. Ale zo začiatku to nebolo ľahké, budem úprimná. Dnes si s dotyčným človekom sadnem a zvyčajne zistím, že v srdci je to dobrý človek a došlo len k nejakému šumu alebo skratu. Dohodneme sa, čo urobíme, aby sa daná vec už neopakovala, a ideme ďalej.

Negatívne emócie nepomáhajú ničomu, a už vôbec nie vášmu podniku. Nikto nie je svätý, všetci z času na čas vybuchneme, ale čím viac budete veci riešiť pokojne, tým lepšie výsledky dosiahnete. Navyše sme všetci v prvom rade ľudia a až potom pracovníci. Je dobré si to uvedomiť.

 

Chcete sa dozvedieť viac o vedení ľudí?

Potom si určite vypočujte záznam nášho webinára na tému „Vedenie v čase krízy“. Aký je rozdiel medzi lídrom a manažérom a čo je potrebné na to, aby ste sa stali úspešným lídrom?

▶ Pozrite si webinár